Danum valley - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van max Vermeulen - WaarBenJij.nu Danum valley - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van max Vermeulen - WaarBenJij.nu

Danum valley

Blijf op de hoogte en volg max

26 Juli 2014 | Maleisië, Semporna

Hallo allemaal,

Na 2 daagjes niksen op het strand en wat gesnorkeld te hebben in Kota Kinabalu was het woensdag dan zo ver. Het was na heel lang sparen en veel mailen en regelen eindelijk tijd om naar Danum Valley te gaan! Dit is een geïsoleerd primair oerwoud in het midden van Borneo waar wij voor 3 nachten heen zouden gaan. Na een prachtige rit vanuit Lahad datu kwamen we na 2 uur aan in Danum Valley. Ik had na al het moois in Borneo een beetje het idee dat Danum Valley zou gaan tegenvallen maar die twijfel was na 3 seconden al weg. Nog nooit heb ik zo iets bijzonders qua natuur gezien. Het was een en al oerwoud en het leek zo uit een documentaire te komen, met bomen van minimaal een hoogte van 35 meter. Het was een grote groene muur vol apen, zo prachtig dat je er alleen maar naar kon staren vanuit de veranda zonder iets te zeggen. Na deze eerste indruk werd het alleen nog maar beter en beter, want na letterlijk 12 minuten was de eerste orang-oetan al gespot. Het was zo gaaf om na al die maanden van regelen hier nu ook echt daadwerkelijk te zijn, en om dan ook nog eens een orang-oetan te zien! Na een nachttocht in het oerwoud en een korte nacht slapen hebben we de volgende ochtend vanuit een toren de zonsopkomst bekeken. Ook dit was weer echt magisch om te zien. Het donkere oerwoud vol mist, dat langzaam van zwart naar paars naar groen/blauw kleurt is echt bizar mooi! Dit was een plek die in het echt nog 100 keer mooier was dan in de brochures en advertenties. Na heel wat trektochten, uitzichtpunten en veel dieren te hebben gespot kwam gisteren echt met pijn in ons hart een einde aan Danum Valley. Maarrrr het oerwoud zou het oerwoud niet zijn als je ook je angsten moet trotseren. En dus ging ik met mijn panische spinnen fobie gisteren avond gezellig op tarantula jacht.... Herinner je even je meest angstige moment uit je leven, vermenigvuldig dat met 100 en je weet hoe ik gisteren 2 uur lang zwetend van angst rond liep, om vervolgend zo'n beest tegenover me te zien zitten. Met klamme handen terug naar de kamer maar hé, ik kan wel wat van m'n "try before you die lijstje" afstrepen! Na Emily afgezet te hebben op de luchthaven, omdat die naar huis ging, ben ik vanochtend aangekomen in Semporna. Vanuit hier ga ik de komende 3 dagen naar tropische eilandjes, om daar de onderwaterwereld te verkennen! Hopelijk zie ik weer wat moois de komende dagen, maar Borneo kennende zal dat helemaal goed komen!

Groetjes Max

• 26 Juli 2014 - 20:25

Ria Vermeulen:

Hartstikke leuk Max dat je zo geniet.
    Je reisverslag wordt ook zo meeslepend vertelt door jou.
    heel veel plezier en kijk uit.xxxx

• 26 Juli 2014 - 20:38

Anja:

Kun je niet beter naar de school voor journalistiek gaan, want wat kan jij leuk en enthousiast schrijven, we zouden ook bijna zo'n reis gaan boeken. Heb je wel een foto van die spin ? Goeie reis nog (genieten doe je in ieder geval).

• 27 Juli 2014 - 22:47

Hans:

Max,
    ben blij dat je nu eindelijk van je spinnenfobie af bent, kunnen we eindelijk die tuin is opruimen en die berg oud zink aan de oud ijzerhandel verkopen!! Geniet maar lekker van al dat moois want je kamer is bijna klaar :-)

• 01 Augustus 2014 - 19:34

Cora Vermeulen:

Nou Max idd maak jij hele stammen gek , met je vehalen , super hoe jij kan schrijven , lijk eel of ik bij jou ben , hihi,