op een (on)bewoond eiland! - Reisverslag uit Lahad Datu, Maleisië van max Vermeulen - WaarBenJij.nu op een (on)bewoond eiland! - Reisverslag uit Lahad Datu, Maleisië van max Vermeulen - WaarBenJij.nu

op een (on)bewoond eiland!

Blijf op de hoogte en volg max

31 Juli 2014 | Maleisië, Lahad Datu

Hallo allemaal,

Ik ben weer terug in het altijd "bruisende" Lahad datu. Gisteren ben ik hier weer aangekomen na een paar fantastische dagen rondom de stad semporna. De 27e begon het onderwater avontuur van deze vakantie dan ook eindelijk. Ik ben met de boot naar het tropische eilandje Mabul gevaren. In de omgeving van Mabul liggen honderden duik spots waarvan er enkele tot de beste 5 van de wereld horen, dat beloofde wat natuurlijk. En gelukkig kan ik niets anders doen dat dit volmondig te beamen. Dit gebied is niet alleen voor duikers de moeite maar ook zeker voor snorkelaars! Ik heb hier dan maar 3x kunnen duiken maar ik heb zeker evenveel genoten aan de oppervlakte van de zee als op 12 meter diepte. De vissen maar vooral het koraal is hier over zo ontzettend mooi! Je voelt je net even een vis uit finding Nemo dat tussen kussens van groen koraal, paarse koraal plateaus en over roze anemonen heen zwemt. Niet alleen onderwater was het prachtig maar ook alle (on)bewoonde eilandjes waren super. Het cliché beeld van een tocht naar een tropisch eiland waar je een hagelwit zandstrand vol palmbomen en een azuurblauwe zee tegemoet vaart kom je hier dan ook om de haverklap tegen. Helaas zit er ook een mindere kant aan het toerisme hier in de Celebes zee . Zo vervuilen de arme locals van de eilanden het gebied enorm, simpelweg omdat zij niet weten wat een prachtige natuur zij als achtertuin hebben. Gelukkig pakken de hotels dit probleem wel aan. Verder was niet alleen de natuur maar waren ook de mensen hier weer compleet anders dan voorheen. Van locale jungle gidsen ga je hier naar een eiland vol gepassioneerde en relaxte duikers. Het verbaasde mij dan ook niets dat 80% van de instructeurs die ik heb leren kennen letterlijk hun baas hebben opgebeld, en hebben medegedeeld dat zij maandag niet meer op hun werk zouden verschijnen na hun vakantie. Helaas zit er voor deze arme student niets anders op dan vandaag weer door te vliegen naar het laatste paradijsje van deze reis. Maar een ding weet ik wel, en dat is dat ik zeker een keer terug keer naar Mabul. En dan om mij als beginnende enthousiaste duikers bij alle andere duikers hier te voegen.

Groetjes,

Max